De therapie kent een duidelijke opbouw en structuur, niet alleen in werkwijze, maar ook tijdens de bijeenkomst. Herhaling, regelmaat, het stap voor stap werken en plezier zijn belangrijke voorwaarden.
In de therapie maak ik gebruik van de volgende gevalideerde methodes:
D.D.S. (Diagnostic Drawing Series)
Dit is een diagnostisch middel. De test beoogt een betrouwbaar en valide klinisch beeld te geven van cliënten, nauw aansluitend bij de D.S.M.
Het is een laagdrempelige tekentest bestaande uit drie tekeningen gemaakt met pastelkrijt. De afnametijd is kort, een kwartier per tekening. De scoring vindt grotendeels plaats aan de hand van een gestructureerde scoringslijst. De test onderscheidt zich hierdoor van eerdere projectieve tekentesten.
Alle informatie wordt samengevoegd en afgewogen, waardoor tot een verfijning wordt gekomen. Hieruit wordt een voorlopige hypothese gevormd.
D.D.S. wordt bij voorkeur afgenomen tijdens het eerste therapie contact.
Vaktherapie met gezinnen:
De methode richt zich op gedragsverandering van het hele gezin waardoor de interventie een veel grotere kans van slagen heeft dan wanneer men de hulp richt op een enkele ouder of kind. De methode maakt door het non verbale karakter, de op maat gemaakte beeldende activiteiten, het mogelijk om met zowel ouders en kinderen, oud en jong met elkaar te laten oefenen zodat er een nieuwe positieve manier van omgang met elkaar ontstaat .
Het gezin wordt begeleid door een therapeut en een co-therapeut, allebei GCT geschoold.
Als ouders ondersteund worden in hun oudertaken komt het gezin in beweging op een manier die van af het begin door de ouders zelf gedragen wordt. In de oefensituatie, de beeldende activiteit, leren ouders al doende hun oudervaardigheden (zoals plannen, en leiding geven) uitbreiden op een manier die bij hen en hun kinderen past. Op deze wijze zullen ouders en hun kinderen het geleerde snel eigen kunnen maken en toepassen in de dagelijkse omgang met elkaar.
Het resultaat: Ouders beschikken over meer opvoedingsvaardigheden en voelen zich competenter om zelfstandig hun kinderen groot te brengen en hun eigen netwerk te mobiliseren. Zij beschikken over handvatten uit de therapie, die meegenomen kunnen worden in de thuissituatie.
I.R.T.-Imagninative Rescripting Therapy- bij bijvoorbeeld nachtmerries, of herbelevingen van traumatische ervaringen. Via het werk stilstaan bij de vraag wat de cliënt destijds nodig
had, of laten toevoegen wat op dat moment gemist werd. Er worden nieuwe beelden gecreeërd. recent onderzoek Resripting Art Therapy
Narratieve Exposure Therapie: via kunstzinnig werk aansluiten bij deze therapievorm. Door de "stenen en bloemen" kunstzinnig uit te werken in eigen beelden.
Stabilisatie,middels het kunstzinnig werk, na bijvoorbeeld EMDR of andere behandelvormen